Home Review Merason Audio DAC1 – Zwitsers vakmanschap

Review Merason Audio DAC1 – Zwitsers vakmanschap

8

Voordelen

  • Weergave
  • Mooi gemaakt
  • Volledig discreet

Nadelen

  • Geen MQA
  • Geen DSD
  • Geen preamp 
  • Geen display
  • Geen afstandsbediening

Prijs: € 4500

Bouwkwaliteit
Inzetbaarheid
Weergave
Prijs

Inleiding

Inhoud

Als digitaal platform zijn we steeds op zoek naar fabrikanten die iets uniek doen en het Zwitserse Dafraud GMBH, waaronder Merason Audio valt, is zo’n fabrikant. Ze zijn misschien een kleine speler maar hun eigenzinnige kijk op de wondere wereld die digitaal naar analoog conversie heet fascineert en intrigeert. We testten reeds de Merason Audio Frérot (met POW1 voeding) en hebben die als referentie aangeschaft. Zeggen dat we benieuwd waren naar grote broer is dan ook een understatement. We bekijken vandaag de Merason Audio DAC1, een hybride d/a converter die ‘oude’ dac chips combineert met hedendaagse discrete componenten. Let’s take a closer look! 

Nooit eerder waren er zoveel losse dacs op de markt en nooit eerder lag hun prijs/kwaliteitsverhouding zo hoog. Je koopt nu voor 500 euro een prima d/a converter dus rijst de vraag: waarom meer uitgeven? Wat biedt een dac van pakweg 5000 euro meer t.o.v. zijn budgetvriendelijke variant? Dat is de vraag die we vandaag proberen te beantwoorden. 

In deze prijsklasse is alles belangrijk en een goeie eerste indruk maken is cruciaal. Wanneer we de doos openen zijn we aangenaam verrast wanneer we een setje witte handschoenen zien. Die zijn er echter niet zomaar want de DAC1 heeft een glazen front en het zou natuurlijk zonde zijn om die al onmiddellijk te bezoedelen met vingerafdrukken. Eenmaal veilig en ongeschonden op het meubel zien we een toestel met volwaardige afmetingen. Geen klein doosje dus, zoals de Frérot. Het front in blinkend zwart ziet er erg stijlvol uit maar er is ook een discretere, witte versie beschikbaar. 

Het strakke logo contrasteert prachtig met het zwart en de kleine knopjes met oranje leds passen wonderwel bij het geheel. Tussen de power- en selectknop zitten zes oranje leds die respectievelijk lock, sense, spdif, aes, toslink en aux aanduiden. Bij de witte versie en op onze Frérot zijn de leds groen. Achteraan zien we zowel single-ended als balanced outputs en in het midden vier digitale inputs (usb, coax, optisch en aes/ebu). De WBT Nextgen aansluitingen zijn een mooie touch en overal merken we Zwitsers vakmanschap. De aansluiting voor het netsnoer rechts vervolledigt de overzichtelijke achterkant. Nog even meegeven dat Merason Audio een I2s aansluiting overweegt op de DAC1. 

Hello from the inside

Het coolste aan de DAC1 is echter niet zijn blinkende voorkant maar zijn geperforeerde, stalen bovenplaat die ons een glimp biedt op de vele snoepjes binnenin. En die snoepjes zijn voor ons nerds een genot om te aanschouwen. In deze dac is het meeste geld duidelijk naar het binnenwerk gegaan en zo hebben we het graag. In de DAC1 zitten in tegenstelling tot de Frérot niet één maar twee (dual mono) Burr-Brown/TI PCM1794A dac chips, eentje voor elk kanaal. Deze ‘vintage’ chip wordt door ontwerper Daniel Frauchiger enkel en alleen omwille van zijn geluidskwaliteit gekozen.

De DAC1 is geen echte NOS dac maar eigenlijk een soort hybride vorm want er wordt op een bepaald moment aan oversampling (beperkt rekenwerk) gedaan. Voor de rest gaat het signaal onveranderd de dac door. Er is dus geen sprake van upsampling (complex rekenwerk) maar een echte NOS dac (Non Oversampling), zoals hij soms wordt voorgesteld, is het niet. 

The PCM1794A converter chip used in the frerot and DAC1 is, to put it casually, an intermediate between NOS and oversampling; dixit Daniel Frauchiger. 

Onder de motorkap zit verder een dubbele voeding, eentje voor het analoge gedeelte en eentje voor het digitale luik. Vanaf de inputstage tot de klasse A outputstage is alles volledig symmetrisch opgebouwd en worden enkel discrete componenten gebruikt, geen opamps dus, overal met ‘point to point wiring’. Er is enorm veel aandacht besteed aan de filtering, buffering en ontkoppeling en je merkt dat alles hier in het teken staat van de weergave. De DAC1 is louter een dac zonder toeters en bellen en wordt steeds verder doorontwikkeld en verfijnd. Geen preamp, display, DSD, MQA maar wel volledig handgemaakt in Zwitserland met hoogwaardige materialen. 

Type test
Single Test
Ingangen
  • Digitaal Coaxiaal
  • Digitaal Optisch
  • Digitaal AES
  • Digitaal USB
Uitgangen
  • Analoog RCA
  • Analoog XLR
Type product
D/A-converter
Maximale samplingrate
192 kHz
Maxiamale bitdiepte
24 Bit
Gewicht
8 Kg
Afmetingen
  • Breedte: 45 cm
  • Diepte: 29 cm
  • Hoogte: 10 cm

8 REACTIES

      • Dag Geoffrey,

        Ik heb een goede ervaring met Audirvana 3.5.51 op mijn windows 10 laptop.
        Deze versie wordt niet meer aangeboden maar wel nog ondersteund voor iedereen die dit vroeger heeft gekocht. Was een eenmalige aankoop.
        Momenteel wordt Audirvana studio aangeboden met een jaarlijks of maandelijks abonnement. Gratis uit te proberen.
        Audirvana 3.5.51 speelt met een andere klankkleur dan Roon en is een kwestie van smaak. Alle formaten zijn mogelijk af te spelen en de netwerkmogelijkheden zijn duidelijker en meer uitgebreid dan in Roon.
        Ook het aantal bit en sampling rate van de bron en wat er effectief wordt gebruikt is duidelijk afgebeeld.
        Het programma is zeer stabiel. De zoekmogelijkheden zijn vergelijkbaar met Roon maar de suggesties om nieuwe muziek te ontdekken dan weer minder.
        In het verleden is er ook een evaluatie gebeurd door uw collega Yung.
        Als ik de klankkwaliteit van Audirvana vergelijk met JPlay dan is deze laatste zeker superieur.
        Mijn conclusie is dat keuze tussen Roon of Audirvana een kwestie is van smaak. Beide hebben een maandelijks of jaarlijks abonnement. Roon zelfs een lifetime.
        JPlay is superieur in klank en heeft een eenmalige aankoopkost.
        Ik hoop dat deze info u kan helpen.
        Gr
        Bart