Review Neat Petite Classic – Kleinkunst

• Compact

• Plaatsing

Prijs: € 2500

Bouw
Neat Petite Classic

Set-up en Sound

Importeur Latham Audio bracht een setje Solidsteel SS-6 staanders mee die prima passen bij deze luidsprekers. Daarnaast ontkoppelen ze de luidspreker van de vloer waardoor trillingen van buitenaf minder invloed hebben op de weergave. We plaatsen de Neat Petite Classic iets dichter bij elkaar dan gewoonlijk, een kleine twee meter uit elkaar, en draaien ze lichtjes in. En dan de poortjes. Het is de eerste keer dat deze auteur gebruik maakt van die ‘foam’ vullingen. In onze ruimte bekomen we door het opvullen van de kleinste poort het beste resultaat. YMMV.

Ze zijn toch wel heel klein denken we bij onszelf. Als dat maar goed komt in onze relatief grote, open luisterruimte. Maar onze twijfels worden al snel weggenomen. Wat is dit een aanstekelijke luidspreker. De Neat Petite Classic trekt je helemaal in de muziek en laat niet meer los. Die tweeter is tot in de puntjes geperfectioneerd en doet het voor ons. In deze prijsklasse hoor je zelden zoveel microdetail.

Keerzijde van de medaille is dat de hele keten en de opname goed moeten zijn. There’s nowhere to hide met deze Neat Petite Classic. Maar met ons dieet van pop, folk en elektronica gaat het meestal prima. De Sonnet Morpheus zit daar wellicht ook voor iets tussen. Die provoceert nooit. Het zal dus zaak zijn alles in balans te krijgen. Deze luidspreker gaat niet putdiep maar lage tonen klinken ontzettend snel en punchy met voldoende body. Een huzarenstukje wat ons betreft. Het middengebied is open en fris. Dit is geen warme speaker. Laat dat duidelijk zijn.

Marble Sounds is terug van nooit echt weggeweest en maakte begin 2022 een prachtig nieuw album. Opener ‘Quiet’ is een atmosferisch nummer dat fris en fruitig klinkt door de Neat Petite Classic. Elk muziekstuk lijkt vers van de pers te komen en klinkt steevast nieuw en glimmend. De stem van zanger Pieter Van Dessel staat wat meer achterin de mix en wordt omringd door de volle sound van de rest van de band. In het nummer ‘All Gone’ komt het gevoel dat in dit nummer schuilt mooi door. Een prima start.

Grace Ives maakte met “Janky Star” een van de leukste en meest veelzijdige platen van het jaar. ‘Back in LA’ is een track vol stuiterende beats en die komen snel en vol punch door op de Neat Petite Classic. Grotere drivers gaan dieper maar gek genoeg missen we weinig of niets in de onderste regionen. ‘On the ground’, het volgend nummer, toont dat de tweeter soms wat aan de pittige kant kan zijn. Het gaat net goed en wij houden er wel van als het af en toe wat spettert maar braaf of voorzichtig is deze luidspreker zeker niet.

We volgen de Belgische groep Intergalactic Lovers al sinds het begin en vinden hun laatste worp “Liquid Love” hun beste tot op heden. Dit is popmuziek grand cru en de Neat Petite Classic heeft de enorme kwaliteit dat het muziek aan een verschroeiend tempo vooruitstuwt. Dit is een snelle luidspreker die van ritme en timing een erezaak maakt. Het nummer ‘Crushing’ is dan weer een rustiger nummer en hier valt de stabiele soundstage op. Muziek blijft tussen de speakers hangen maar elk element staat wel afgetekend op zijn correcte plaats.

Een van de mooiste albums van afgelopen jaar komt van Lucrecia Dalt. Ze schreef op ¡AY! tien mysterieuze nummers met een enorme gelaagdheid. De Neat Petite Classic heeft geen enkele moeite om elk laagje afzonderlijk te presenteren en zorgt ervoor dat deze prachtige muziek niet als een kakofonie klinkt. ‘Enviada’, het voorlaatste nummer klinkt dreigend, bezwerend en betoverend tegelijk. Iedere keer opnieuw ontdekken we nieuwe elementen op deze schitterend plaat.

We hebben nog steeds de Elac Carina BS.243 in de kast zitten (dank aan Servi-Q voor de lange bruikleen) die ook een ribbon heeft, de fameuze JET-tweeter. Ideaal vergelijkingsmateriaal dus hoewel de Carina de helft goedkoper is. Het eerste wat opvalt is het sublaag dat ronder en voller klinkt door de Carina. Je moet er bij de Carina zelfs voor zorgen dat het laag niet overheerst. Daarom plaatsen we ze op IsoAcoustics Aperta’s. Tweede verschil is de tweeter die minder pittig is en meer beheerst klinkt op de Carina. De weergave van de Carina is wat zachter en braver. Hierdoor is de Carina minder kritisch op aansturing, ruimte en bron.

Maar de Petite Classic, als je alles goed krijgt, is spannender om naar te luisteren zonder vermoeiend te worden en laat veel meer informatie door. Het middengebied van de Carina is ook donkerder dan dat van de Petite Classic. De Petite Classic is een pak speelser en laat microdetails beter door terwijl de Carina wat serieuzer overkomt. Op de meeste vlakken gaat de Petite Classic verder en dat moet ook gezien het prijsverschil. Vooral de klankkleur van instrumenten en de ‘justesse’ van de vocals verantwoorden de meerprijs.

Type test
Single test
Luidsprekersoort