Review Rotel Michi P5 en S5

• Goede prijs

• Displays leiden af
  • Afstandsbediening niet per apparaat te regelen

Prijs: € 9498

Rotel Michi

De Sound

Man, man, man… Wat een sound. Wat direct opvalt bij de Rotel Michi S5 en P5 is de transparantie. Alles is zo ongekend gemakkelijk te volgen. Met name het midden en laaggebied zit boordevol definitie. Basloopjes, aanzet van een pianonoot, vocaal detail: de Michi speelt met verve. Echt hoog niveau dit.

Rotel Michi P5

Dit hoge niveau is zowel aan de voor- als aan de eindversterker te danken. Beide bezitten namelijk enorme kwaliteiten. Dat merken we direct als we van de coaxiale ingang schakelen naar de Metrum Pavane die single ended naar de P5 gaat. Dat klinkt weliswaar anders, maar de dac van de Michi P5 is gewoon praktisch op gelijk niveau. U leest het goed: de dac van deze 3500 euro Michi is nagenoeg gelijk aan onze Metrum Acoustics Pavane. Het is haasje over met de kwaliteiten.

De Metrum speelt met iets meer rust in het middengebied, maar de Michi P5 zet meer ruimte neer. De Pavane heeft iets meer hoog verfijning, maar de Michi weer meer laagdefinitie en punch. Uiteindelijk verschilt het gewoon per track wat we beter vinden. En dat zegt alles over de prestaties van deze voortrap. Het is een wonderschoon apparaat waarbij u wel een bijzonder mooie dac moet bezitten om deze voorbij te gaan.

Rotel Michi S5

De Michi S5 is een beest met twee gigantische ringkerntrafo’s, 16 transistoren met nucleaire kracht en maar liefst 188.000 uF aan capaciteit. Hier kunt u mee lassen als u dat wenst. Wij spelen liever gewoon muziek. En dat doet de S5 met absolute autoriteit. Als een Badr Hari gaat de Michi met de woofer van de Focal de strijd aan. Alhoewel: strijd… het is eerder een geval: doe wat ik zeg…! We zien zelfs op zéér hoog volume de woofer amper bewegen. Maar het laag is er wel degelijk. Wat een ongekende controle zeg. Waanzinnig.

Maar niet alleen in het laag is de controle overduidelijk. Als we Aafke Romeijn A12 opzetten staat het geheel als een huis. Rust. Ze staat er gewoon. Ze zingt, de piano speelt. Alles is er gewoon. Zonder uitglijders, zonder scherpte. Dat klinkt als de gewoonste zaak van de wereld, maar dat is het niet. Bij een set die niet in balans is, wordt dit nummer opdringering. Hard, glazig en korrelig.

Clean en 3D

Als we de sound van de Rotel Michi S5 en P5 moeten beschrijven is het schoon en heel ruimtelijk: clean en 3D. We zitten bij elke track direct in de muziek. Een kracht die zeker niet elke set bezit. En naar onze mening Rotel ook niet direct bezit. Deze Michi-set heeft wél het magische vleugje wat er voor zorgt dat we track na track willen spelen. En dat is vooral te danken aan het inzicht dat het biedt én de ruimte die het neer weet te zetten. En om die reden een welverdiende Alpha Approved!

Andere speakers

We hebben ook nog kort op onze cinema gespeeld en op een set Definitive Technology D15. In beide gevallen lust de Michi-set er wel pap van. En dat is ook niet gek als u bedenkt dat de S5 gewoonweg een overvloed aan vermogen heeft. Er is – schatten wij in – vrijwel geen luidspreker die hier niet op speelt. De Michi M8 is voor de enkeling die wellicht per-sé met mono’s wil spelen óf een onmogelijk inefficiënte luidspreker heeft. 500 watt per kanaal in 8 Ohm, 800 watt in 4 Ohm. Dat lijkt ons écht genoeg.

Winkels met Michi

Winkels met Rotel