Review Rush – Permanent Waves – 40th Anniversary

• Mooi extra materiaal

• Geen heruitgave surround-mix
  • Geen high-res
  • Geen compleet concert

Prijs: € 80 - 220

Rush - Permanent Waves 40

Door het onverwachts overlijden van drummer Neil Peart in januari 2020 krijgen fans van Rush een opdoffer van formaat voor de kiezen. Hoewel de vermaarde tekstschrijver al enige tijd geleden zijn drumstokjes aan de wilgen heeft gehangen, zorgt zijn verscheiden immers voor een onherroepelijke punt achter het Rush-verhaal. Gelukkig wordt dit leed wat verzacht door de heruitgave van het album “Permanent Waves” uit 1980. Ter gelegenheid van dit robijnen jubileum is de plaat nu in maar liefst vier verschillende uitvoeringen opnieuw op de markt gebracht.

De meest in het oog springende ‘40th anniversary edition’ is de zogenaamde ‘super deluxe edition’ met drie lp’s en twee cd’s. Deze uitgave bevat de al in 2015 geremasterde versie van “Permanent Waves”, aangevuld met niet eerder uitgebracht bonusmateriaal. Dit is afkomstig van de concerten in Manchester, Londen en St. Louis in 1980 en is onlangs door de oorspronkelijke producer Terry Brown opgekalefaterd.

Deze indrukwekkende uitgave is voorzien van nieuw artwork van Hugh Syme, de ontwerper van de bekende originele hoes. Het bevat enkele exclusieve items, waaronder een veertig pagina’s tellend boekwerk met veelal niet eerder verschenen foto’s. Ook bevat deze versie replica’s van het originele tourprogramma en van het zeldzame Britse tourboek uit 1980. Naast een poster met het covermodel Paula Turnbull en kopieën van drie backstage passen, bevat de set ook handgeschreven tekstbladen van The Spirit Of Radio, Entre Nous en Natural Science.

Naast deze inmiddels moeilijk verkrijgbare ‘super deluxe edition’ verschijnt het veertigjarige album ook op drie lp’s. De eerste plaat bevat het opgeknapte originele album, terwijl het livemateriaal op de twee andere platen staat. De drie lp’s zitten, samen met een twintig pagina’s tellend boekje met niet eerder uitgebrachte foto’s, verpakt in een uitklapbare hoes, dat wederom is voorzien van het nieuwe artwork van Hugh Syme.

Aan aficionado’s van fysieke digitale media heeft Rush ook gedacht. Voor hen verschijnt deze ‘40th anniversary edition’ immers op dubbel-cd. De cd’s zitten verpakt in een digipak met een nieuwe hoes en een twintig pagina’s tellend boekje. Het geremasterde album staat op de eerste disc, terwijl het bonusmateriaal op de andere staat. Net als bij de tweede cd van de ‘super deluxe edition’ ontbreekt het in Manchester opgenomen A Passage To Bangkok vanwege ruimtegebrek.

De download bevat uiteraard wel de live uitvoering van A Passage To Bangkok. Deze vierde en laatste van deze jubileumedities bestaat uit het in 2015 opgelapte album en de twaalf door Terry Brown gemixte bonusnummers. Vanzelfsprekend mist deze versie de (papieren) poespas van de fysieke tegenhangers.