Review Shanling M0 portable mediaspeler

• Bluetooth en bekabeld werken prima
  • Bizar lage prijs

• Latency (alleen bij films een issue)
  • Hij doet het niet meer na een wasbeurt

Prijs: € 120

Shanling M0

Nu de mobiele telefoon steeds meer oppervlakte krijgt, meer rekenkracht heeft en opslagmogelijkheden van 500 GB of meer geen uitzonderingen meer zijn, is dit een apparaat aan het worden waarmee we ongeveer alles doen. De belfunctie is een aardige nevenfunctie. Muziek afspelen? Eitje; even een appje downloaden van de streamingdienst en voilà, musica. Probleem alleen is dat de audiokwaliteit van smartphones niet om naar huis te schrijven is.  Er zijn maar enkele exemplaren die een fatsoenlijke DAC aan boord hebben. Wij testen nu een mobiel spelertje die deze functie prima kan overnemen: de Shanling M0…

Met het toenemen van de functies in uw smartphone raakt de muziekbeleving een beetje op de achtergrond. Voor streaming hebt u een dataverbinding nodig. Onderweg is die niet altijd optimaal en het overzetten van muziek-files naar de mobiel is ook niet iets wat u dagelijks doet. Daar kunnen we iets aan doen, moet de firma Shanling hebben gedacht. Sinds kort is er de Shanling M0 (M nul of zero), een mediaspeler plus DAC plus Bluetooth die slechts 33 gram weegt, eruit ziet als een smartwatch en die slechts op aarde is om 1 ding te doen: muziek afspelen.

En dan doet de M0 heel goed.

Swipe & Go

Belangrijk aan een mediaplayer is intuïtieve bediening en onvoorwaardelijke gehoorzaamheid van het touchscreen. We hebben aanvankelijk wat bedenkingen bij het minuscule beeld- en aanraakscherm. Hoe kan je nu op een postzegel klikken, swipen en tappen? Op de M0 kan het. Zonder gebruiksaanwijzing zijn we in staat te doorgronden hoe het apparaat zich laat aansturen. Naar links swipen: terug. De menucarrousel is helder en duidelijk. Rechtsboven een volume en aan/uitknop die qua verfijning doet denken aan audiofiele volumeregelingen, namelijk tergend kleine stapjes. Ongetwijfeld kunnen we de intervallen van de volumeregeling instellen.

Fast Roll On

Kijken we wat dieper in het menu, dan verbazen we ons over de mogelijkheden. Er is niet alleen Bluetooth, we kunnen kiezen uit een arsenaal aan protocollen. Aptx natuurlijk, maar ook het door Sony ontwikkelde LDAC-protocol. Android-toestellen vanaf pakweg 2016 zouden dit moeten ondersteunen. We zien ook een menu waarin u digitale filtering kunt toepassen. Denk aan Fast Roll On/Off, Brickwall. Dit zijn geen games maar filters waarmee de DA-converter nog verfijnder zijn werk kan doen. We betwijfelen of de gemiddelde gebruiker hier voordeel van ondervindt met de M0, maar de ESS Sabre ES9218P DAC biedt de mogelijkheid tot filtering. En dus hebben de Shanling-engineers deze optie geactiveerd.

DAC

Nu we het toch over de DAC hebben; u kunt de M0 ook gebruiken als DAC en hoofdtelefoonversterker, gekoppeld aan uw computer of laptop. We verbinden de USB-C kabel met de computer en op het display verschijnt een icoon met de maximale woordlengte en samplerate. In het geluidsvoorkeurenmenu zien we de “M0” staan; dit selecteren we en nu is het mogelijk om vanaf de laptop muziek afspelen via de Shanling M0 als DAC. Door de tweezijdige Bluetoothconnectie kunnen we dit ook draadloos doen. Hebt u Tidal of Spotify op uw mobiel geinstalleerd? Verbind de M0 met de telefoon en u kunt muziek luisteren én bedienen vanaf de M0. Met een Android hebt u bovendien de keuze tussen het Aptx of het LDAC-protocol. Thuis kunt u de M0 aansluiten op uw audiosysteem en vanaf uw telefoon de muziek bedienen.

2 REACTIES

1. Dag Frank,

Ja, puur vanuit geluidskwaliteit is de Shanling M0 beter dan de AQ Dragonlfy Red. Zal ook liggen aan de nieuwere DAC in de M0. Batterijduur M0; afhankelijk van het gebruik, buitentemperatuur en volume 8-10 uur. Wat ook prettig is, is dat de standbyfunctie erg weinig energie kost. En na een door de gebruiker in te stellen aantal minuten schakelt de M0 uit. Weer inschakelen is een kwestie van seconden. Het efficiënte besturingssysteem van de M0 met de adequate batterij zorgen voor een lange speelduur.

Dan de vraag hoe ik als muzikant naar muziek luister. Je krijgt een paradoxaal antwoord…
    Op het podium is het geluid namelijk verre van ideaal. Dat geldt zowel voor klassieke als lichte/pop musici. Stel je bent Altviolist in een orkest. Achter je zitten blazers hun ding te doen, links de contrabassen en voor je de cello’s. Met een beetje pech staat de percussie ook op minder dan 3 meter afstand. Je bent al blij als je jezelf en je mede altviolisten hoort. Daarom is een dirigent zo belangrijk, niet alleen voor de maat en inzetten, maar ook voor de afstemming van dynamiek binnen het orkest.

In een band is het op het podium niet anders. Je bent afhankelijk van de monitors en hoe deze zijn afgesteld. De drum die altijd domineert (kan deze overigens niets aan doen). We hebben wel eens een optreden gehad waar we op het podium een top-geluid hadden. Eindelijk! Tot we de feedback kregen dat de eerste set vanuit de zaal dramatisch slecht te horen was. Veel muzikanten (klassiek en pop) dragen oorbeschermers tijdens optredens, of in ear monitors. Tot zover natuurgetrouwe live weergave vanaf het podium.

Musici horen dus tijdens een uitvoering ook maar een deel van de muziek. Dat neemt niet weg dat ik als pianist een idee heb over hoe een piano zou moeten klinken. En wat ik wil horen als ik een piano of vleugel opneem of wil versterken. En geloof ik ook meer in de simpele natuurwetten dan in tweaks en trucs. De dynamiek van een concertvleugel die 3 meter lang en 2 meter breed is, is nu eenmaal anders dan een baby-vleugel van 1.20 meter. Met andere woorden” wil je groots geluid, dan heb je forse luidsprekers nodig en nog belangrijker; een versterker met veel vermogen en controle.

Ik probeer thuis te luisteren naar muziek net zoals (hopelijk) ieder ander en zo min mogelijk analytisch te zijn. Voor je het weet, ben je alleen maar aan het zoeken naar wat er ontbreekt, beter kan, etc. Dat kan zijn via een streaming speaker, of soms ook gewoon het geluid uit de iMac (best wel redelijke speakers hoor). En als ik goed wil luisteren voor werk of ontspanning, heb ik mijn eigen muzikale bubbel met een hoofdtelefoon. Daardoor kan ik soms laagjes horen die ik eerder niet opmerkte. Ik heb vaak nummers gearrangeerd of moeten uitzoeken/ontleden in akkoordenschema’s. Daardoor ga je als vanzelf gelaagd luisteren. Hoe loop de baslijn, waar zijn de overgangen, wat is de structuur van een nummer? Maar ik weet dat veel collega’s-niet-muzikanten in de audiowereld ook op die manier met muziek bezig zijn. Een audio-apparaat is daarmee eigenlijk evengoed een instrument of onderdeel van de keten als een muziekinstrument.

Ik denk dat de kern van mijn antwoord is: goede muziek kan mij raken, ook als het uit een slechte autoradiospeaker komt. Maar om het goed te horen en opnieuw te beleven, voegt een geode opname en weergave enorm veel toe aan het muziekplezier. Je herkent vast wel de situatie dat je in de verte op straat muziek hoort die aantrekkelijk klinkt. Je loopt erop af en het wordt steeds harder en duidelijker. Uiteindelijk sta je op 3 meter van de artiesten en je geniet. En je geniet nog meer als hun geluid goed is geregeld.

Dank voor deze vraag, heeft mij ook weer even aan het denken gezet!

2. Hallo Yung, duidelijk verhaal. Kwaliteit kan dus wel degelijk voor een betaalbare prijs. Zou je de M0 boven de Dragon fly red verkiezen als het puur om geluidskwaliteit gaat? Hoe zit het met de batterijduur van de M0? Indien aangesloten op een laptop krijgt het voeding van de laptop? Hopelijk meer van dit soort kleinere (mobiele) en verrassende produkten te lezen van jouw hand. Hoe luister jij als muzikant thuis naar muziek. Je weet natuurlijk goed hoe een instrument ‘live’ klinkt. Ben je daar bv. op gefocussed en speelt dit mee in je oordeel? Ben ik wel benieuwd naar hoe muziek luisteren bij een muzikant werkt.

×