Review Shanling M0 portable mediaspeler

• Bizar lage prijs

• Latency (alleen bij films een issue)
  • Hij doet het niet meer na een wasbeurt

Prijs: € 120

Shanling M0

De setup

We hebben het apparaatje gebruikt zoals het is bedoeld; onderweg. We hebben het aangesloten op een hele rij hoofdtelefoons; de Oppo PM-3, de Hifiman Sundara, Meze 99 Classic, Fostex TPR-50 mk III, Final E 4000 en E 5000 in ears. Als DAC hebben we de M0 gekoppeld aan de iMac 27” met Vox als muziekspeler. En de M0 deed als muziekspeler dienst tijdens een theatershow; als testsignaal bij de soundcheck, als bron voor achtergrondmuziek voor en na de voorstelling. Het cardslot voor een nano-SDkaart is netjes verborgen achter een stripje aan de zijkant. We gebruiken een geheugenkaart van 512 GB, wat ook de maximum grootte is dat de M0 aankan.

Met eerdere mediaplayers hebben we wel eens problemen gehad omdat we Mac OSX gebruiken. Wat de Mac prima kon lezen daar kon de speler niet mee overweg en andersom. Het was dan zaak om de kaart zo te formatteren dat beide systemen ermee kunnen werken. Bij de Shanling hadden we daar helemaal geen last van.

Wearable

Tijdens het testen van de M0 realiseren we ons dat we voor het eerst ervaring opdoen met een wearable. Een apparaatje dat je bij je draagt als een horloge. Omdat de M0 zo ontzettend licht en klein is, kon het zomaar gebeuren dat hij een hele dag in een broek- of jaszak meeging. En omdat uw redacteur vaak met muziek bezig is, bleek het erg handig dat de M0 voorhanden was. Bijvoorbeeld tijdens de soundcheck in het theater. Een telefoon schakel je niet snel aan een mengtafel (pardon een digital snake), want als er wordt gebeld is dat erg vervelend (we wensen niemand toe blootgesteld te worden aan een ringtone die door vier subwoofers en acht topkasten wordt versterkt tot 10 kilowatt of een geluidsdruk van 125 dB). M0 uit de broekzak gevist, aanzetten en er is muziek.

De bi-directionele Bluetoothverbinding was ook erg fijn onderweg. Het voordeel boven muziek via de telefoon; niet worden gestoord door inkomende telefoontjes, berichten, notificaties. De keuze hebben om een gesprek een keer niet te beantwoorden. Het zijn de kleine dingen die het leven aangenaam kunnen maken, nietwaar? Shanling levert zelf een tweetal accessoires bij de M0, namelijk een kunstleren hoes en een houder-met-clip. Het zal niet lang duren of er komen bandjes waarmee de M0 een muzikale smartwatch wordt, en andere parafernalia waarmee de M0 onlosmakelijk aan uw handel en wandel wordt verbonden.

2 REACTIES

1. Dag Frank,

Ja, puur vanuit geluidskwaliteit is de Shanling M0 beter dan de AQ Dragonlfy Red. Zal ook liggen aan de nieuwere DAC in de M0. Batterijduur M0; afhankelijk van het gebruik, buitentemperatuur en volume 8-10 uur. Wat ook prettig is, is dat de standbyfunctie erg weinig energie kost. En na een door de gebruiker in te stellen aantal minuten schakelt de M0 uit. Weer inschakelen is een kwestie van seconden. Het efficiënte besturingssysteem van de M0 met de adequate batterij zorgen voor een lange speelduur.

Dan de vraag hoe ik als muzikant naar muziek luister. Je krijgt een paradoxaal antwoord…
    Op het podium is het geluid namelijk verre van ideaal. Dat geldt zowel voor klassieke als lichte/pop musici. Stel je bent Altviolist in een orkest. Achter je zitten blazers hun ding te doen, links de contrabassen en voor je de cello’s. Met een beetje pech staat de percussie ook op minder dan 3 meter afstand. Je bent al blij als je jezelf en je mede altviolisten hoort. Daarom is een dirigent zo belangrijk, niet alleen voor de maat en inzetten, maar ook voor de afstemming van dynamiek binnen het orkest.

In een band is het op het podium niet anders. Je bent afhankelijk van de monitors en hoe deze zijn afgesteld. De drum die altijd domineert (kan deze overigens niets aan doen). We hebben wel eens een optreden gehad waar we op het podium een top-geluid hadden. Eindelijk! Tot we de feedback kregen dat de eerste set vanuit de zaal dramatisch slecht te horen was. Veel muzikanten (klassiek en pop) dragen oorbeschermers tijdens optredens, of in ear monitors. Tot zover natuurgetrouwe live weergave vanaf het podium.

Musici horen dus tijdens een uitvoering ook maar een deel van de muziek. Dat neemt niet weg dat ik als pianist een idee heb over hoe een piano zou moeten klinken. En wat ik wil horen als ik een piano of vleugel opneem of wil versterken. En geloof ik ook meer in de simpele natuurwetten dan in tweaks en trucs. De dynamiek van een concertvleugel die 3 meter lang en 2 meter breed is, is nu eenmaal anders dan een baby-vleugel van 1.20 meter. Met andere woorden” wil je groots geluid, dan heb je forse luidsprekers nodig en nog belangrijker; een versterker met veel vermogen en controle.

Ik probeer thuis te luisteren naar muziek net zoals (hopelijk) ieder ander en zo min mogelijk analytisch te zijn. Voor je het weet, ben je alleen maar aan het zoeken naar wat er ontbreekt, beter kan, etc. Dat kan zijn via een streaming speaker, of soms ook gewoon het geluid uit de iMac (best wel redelijke speakers hoor). En als ik goed wil luisteren voor werk of ontspanning, heb ik mijn eigen muzikale bubbel met een hoofdtelefoon. Daardoor kan ik soms laagjes horen die ik eerder niet opmerkte. Ik heb vaak nummers gearrangeerd of moeten uitzoeken/ontleden in akkoordenschema’s. Daardoor ga je als vanzelf gelaagd luisteren. Hoe loop de baslijn, waar zijn de overgangen, wat is de structuur van een nummer? Maar ik weet dat veel collega’s-niet-muzikanten in de audiowereld ook op die manier met muziek bezig zijn. Een audio-apparaat is daarmee eigenlijk evengoed een instrument of onderdeel van de keten als een muziekinstrument.

Ik denk dat de kern van mijn antwoord is: goede muziek kan mij raken, ook als het uit een slechte autoradiospeaker komt. Maar om het goed te horen en opnieuw te beleven, voegt een geode opname en weergave enorm veel toe aan het muziekplezier. Je herkent vast wel de situatie dat je in de verte op straat muziek hoort die aantrekkelijk klinkt. Je loopt erop af en het wordt steeds harder en duidelijker. Uiteindelijk sta je op 3 meter van de artiesten en je geniet. En je geniet nog meer als hun geluid goed is geregeld.

Dank voor deze vraag, heeft mij ook weer even aan het denken gezet!

2. Hallo Yung, duidelijk verhaal. Kwaliteit kan dus wel degelijk voor een betaalbare prijs. Zou je de M0 boven de Dragon fly red verkiezen als het puur om geluidskwaliteit gaat? Hoe zit het met de batterijduur van de M0? Indien aangesloten op een laptop krijgt het voeding van de laptop? Hopelijk meer van dit soort kleinere (mobiele) en verrassende produkten te lezen van jouw hand. Hoe luister jij als muzikant thuis naar muziek. Je weet natuurlijk goed hoe een instrument ‘live’ klinkt. Ben je daar bv. op gefocussed en speelt dit mee in je oordeel? Ben ik wel benieuwd naar hoe muziek luisteren bij een muzikant werkt.