Home Review Shanling M0 portable mediaspeler

Review Shanling M0 portable mediaspeler

2

Voordelen

  • Zeer draagbaar en veelzijdig
  • Subliem geluid
  • Fijne bediening
  • Bluetooth en bekabeld werken prima
  • Bizar lage prijs

Nadelen

  • Latency (alleen bij films een issue)
  • Hij doet het niet meer na een wasbeurt

Prijs: € 120

Shanling M0

Het geluid

Inhoud

Na al deze woorden over dit kleine apparaatje bent u natuurlijk razend benieuwd naar hoe het nu klinkt. Goed. Heel erg goed. We realiseren ons met de M0 nog meer dat de ondergrens voor kwalitatief hoogwaardige audio in formaat en in prijs nog altijd lager kan. Dit minuscule spelertje klinkt als een reguliere DAC van pakweg 500 euro, terwijl deze een factor 4 minder kost. Zeker voor een mobiele speler zijn gebruiksgemak in de bediening (menu, selectie nummers, etc.) nauw verbonden met het genieten van de muziek. U hebt eerder al kunnen lezen dat dit wel goed zit. De M0 laat zich zeer makkelijk bedienen; het touchscreen op postzegelformaat is prettig responsief.

In het theater viel op hoe compleet en rijk de klank van de M0 is. Op een PA-systeem hoor je onmiddellijk de beperkingen van gecomprimeerde audio. MP3 of streaming audio van gemiddelde kwaliteit klinkt zoals het is gebakken: er mist informatie, de punch in het laag en de gouden randjes in het hoog zijn weg en er is geen ruimtelijke afbeelding van het geluid. Alles door het midden. Op de M0 hadden we uiteraard wat fraaie muziek gezet. Van Paul Simon tot Massive Attack tot Chicago tot Bill Evans. FLAC, high res, DSD 128 (400MB per track…). Alle formaten werden door de M0 moeiteloos verwerkt. En gapless werkt gapless. Heel fijn bij albums die een doorlopend verhaal vertellen. Zeker geen vanzelfsprekendheid bij audiospelers, hebben we al meer dan eens meegemaakt.

De Bluetoothweergave is met de M0 weer naar een hoger niveau geklommen. We zullen ons (nog) niet wagen aan een klankmatige beoordeling van de formaten Aptx of LDAC. Voor  deze review volstaan we met vermelden dat de klank zeer goed is. Alleen met A-B vergelijkingen kunnen we verschil waarnemen tussen Bluetooth en bekabeld. We hebben de indruk dat met de compressie via Bluetooth ook een DSP wordt geactiveerd die het verlies aan dynamiek compenseert. Verder is de verbinding prettig stabiel. Met de DAC- en Bluetoothfunctie kunt u de M0 gebruiken zonder SD-kaart.

De bas van Billie Jean

Ook testen we hoe verschillende hoofdtelefoons combineerden met de M0. Het verbaasde ons dat ook moeilijk aanstuurbare exemplaren zoals planar hoofdtelefoons een goede match bleken, Ja, we moeten het volume hoger instellen dan bij dynamische hoofdtelefoons maar dat betekent geen verlies in controle, vervorming of dynamiek.

Als test-track gebruikten we deze keer Billie Jean van Michael Jackson (Thriller). We kozen voor een FLAC-versie die voorzover bekend niet is geremasterd; nieuwere remasters van Michael Jackson hebben erg te lijden van de Loudness War (zie het verslag van ons bezoek aan de Wisseloord Studio’s). Het intro start met het bekende bas-loopje, ingespeeld op een Moog-synthesizer. Na acht maten vallen de strings in en verandert de synth-bas in een basgitaar. De bas in de eerste acht maten heeft een rauw en licht vervormd randje, de basgitaar klinkt rond en omvervormd.

2 REACTIES

  1. Dag Frank,

    Ja, puur vanuit geluidskwaliteit is de Shanling M0 beter dan de AQ Dragonlfy Red. Zal ook liggen aan de nieuwere DAC in de M0. Batterijduur M0; afhankelijk van het gebruik, buitentemperatuur en volume 8-10 uur. Wat ook prettig is, is dat de standbyfunctie erg weinig energie kost. En na een door de gebruiker in te stellen aantal minuten schakelt de M0 uit. Weer inschakelen is een kwestie van seconden. Het efficiënte besturingssysteem van de M0 met de adequate batterij zorgen voor een lange speelduur.

    Dan de vraag hoe ik als muzikant naar muziek luister. Je krijgt een paradoxaal antwoord…
    Op het podium is het geluid namelijk verre van ideaal. Dat geldt zowel voor klassieke als lichte/pop musici. Stel je bent Altviolist in een orkest. Achter je zitten blazers hun ding te doen, links de contrabassen en voor je de cello’s. Met een beetje pech staat de percussie ook op minder dan 3 meter afstand. Je bent al blij als je jezelf en je mede altviolisten hoort. Daarom is een dirigent zo belangrijk, niet alleen voor de maat en inzetten, maar ook voor de afstemming van dynamiek binnen het orkest.

    In een band is het op het podium niet anders. Je bent afhankelijk van de monitors en hoe deze zijn afgesteld. De drum die altijd domineert (kan deze overigens niets aan doen). We hebben wel eens een optreden gehad waar we op het podium een top-geluid hadden. Eindelijk! Tot we de feedback kregen dat de eerste set vanuit de zaal dramatisch slecht te horen was. Veel muzikanten (klassiek en pop) dragen oorbeschermers tijdens optredens, of in ear monitors. Tot zover natuurgetrouwe live weergave vanaf het podium.

    Musici horen dus tijdens een uitvoering ook maar een deel van de muziek. Dat neemt niet weg dat ik als pianist een idee heb over hoe een piano zou moeten klinken. En wat ik wil horen als ik een piano of vleugel opneem of wil versterken. En geloof ik ook meer in de simpele natuurwetten dan in tweaks en trucs. De dynamiek van een concertvleugel die 3 meter lang en 2 meter breed is, is nu eenmaal anders dan een baby-vleugel van 1.20 meter. Met andere woorden” wil je groots geluid, dan heb je forse luidsprekers nodig en nog belangrijker; een versterker met veel vermogen en controle.

    Ik probeer thuis te luisteren naar muziek net zoals (hopelijk) ieder ander en zo min mogelijk analytisch te zijn. Voor je het weet, ben je alleen maar aan het zoeken naar wat er ontbreekt, beter kan, etc. Dat kan zijn via een streaming speaker, of soms ook gewoon het geluid uit de iMac (best wel redelijke speakers hoor). En als ik goed wil luisteren voor werk of ontspanning, heb ik mijn eigen muzikale bubbel met een hoofdtelefoon. Daardoor kan ik soms laagjes horen die ik eerder niet opmerkte. Ik heb vaak nummers gearrangeerd of moeten uitzoeken/ontleden in akkoordenschema’s. Daardoor ga je als vanzelf gelaagd luisteren. Hoe loop de baslijn, waar zijn de overgangen, wat is de structuur van een nummer? Maar ik weet dat veel collega’s-niet-muzikanten in de audiowereld ook op die manier met muziek bezig zijn. Een audio-apparaat is daarmee eigenlijk evengoed een instrument of onderdeel van de keten als een muziekinstrument.

    Ik denk dat de kern van mijn antwoord is: goede muziek kan mij raken, ook als het uit een slechte autoradiospeaker komt. Maar om het goed te horen en opnieuw te beleven, voegt een geode opname en weergave enorm veel toe aan het muziekplezier. Je herkent vast wel de situatie dat je in de verte op straat muziek hoort die aantrekkelijk klinkt. Je loopt erop af en het wordt steeds harder en duidelijker. Uiteindelijk sta je op 3 meter van de artiesten en je geniet. En je geniet nog meer als hun geluid goed is geregeld.

    Dank voor deze vraag, heeft mij ook weer even aan het denken gezet!

  2. Hallo Yung, duidelijk verhaal. Kwaliteit kan dus wel degelijk voor een betaalbare prijs. Zou je de M0 boven de Dragon fly red verkiezen als het puur om geluidskwaliteit gaat? Hoe zit het met de batterijduur van de M0? Indien aangesloten op een laptop krijgt het voeding van de laptop? Hopelijk meer van dit soort kleinere (mobiele) en verrassende produkten te lezen van jouw hand. Hoe luister jij als muzikant thuis naar muziek. Je weet natuurlijk goed hoe een instrument ‘live’ klinkt. Ben je daar bv. op gefocussed en speelt dit mee in je oordeel? Ben ik wel benieuwd naar hoe muziek luisteren bij een muzikant werkt.

×