Review Sony PS HX500 platenspeler

• Digitaal klinkt alsnog beter
  • Warmte / body ontbreekt

Prijs: € 500

Mogelijkheden
Sony PS HX500

Van vinyl naar PCM en DSD

Een bijzondere feature van de Sony PS HX500 is de mogelijkheid om LP’s op te nemen. U sluit daarvoor de platenspeler aan op uw computer met de meegeleverde USB-kabel. Via de website van Sony kunt u de “Hi Res Audio Rec” app downloaden. Op de MacBook Pro gaat installatie moeiteloos en snel. De app herkent de PS HX500 en we kunnen kiezen in welk formaat we de muziek willen opnemen. Bij DSD kan dat op 2,8 en 5,6 MHz. Bij PCM hebt u de keuze uit 44.1, 48, 96 en 192 KHz en 16 of 24 bits. De AD-converter is een Texas Instruments PCM 4202. Een chip die zowel pcm als DSD kan converteren.

We nemen een aantal tracks op in DSD en in PCM. De app werkt snel en wat ook opvalt is dat er geen vertraging (latency) is tussen het signaal dat we uit de luidsprekers horen en het signaal dat we op de Mac horen via de Sony Hi Res Audio Rec app. Dat hebben we wel eens anders meegemaakt met digitale interfaces, waar het geluid via de computer vaak met een halve seconde vertraging doorkomt. Sony heeft de App goed ingericht en u kunt na opname kiezen waar u de tracks wilt opslaan, wat de verschillende titels zijn, het album, artwork etcetera. Ook kunt u een hele LP opnemen en later de verschillende tracks splitsen.

Bij het afluisteren van de tracks horen we een verschil in geluidskarakteristiek tussen PCM en DSD dat we al vaker hebben opgemerkt. Bij DSD is het geluid wat breder (“immersive”) maar minder gefocusseerd en precies dan bij PCM. DSD vraagt ook veel meer opslagruimte. Een track van ca 2,5 minuut is in WAV 26 MB, en in DSD 97 MB! Een heel album in DSD is al snel 1 GB aan data.

1. Direct aansluiten van de platenspeler op de versterker levert een lichte brom op. Dan zou ik willen weten hoe dat komt. Sluit er een andere platenspeler op aan en kijkt of die ook bromt. Mocht het alleen bij de Sony voorkomen, is er dan sprake van een exemplarische fout of een ontwerpfout? Tweaken met een buizen-pre? Opwaarderen met een beter element lijkt logischer, toch? Begin aan het begin. ‘Digitaal klinkt alsnog beter’……wélk digitaal? Vergeleken met wát? Déze platenspeler met dít element? Vreemde test.

2. Noem me ouderwets, star, behoudend, achterhaald of gewoon oud, maar wat is nu de toegevoegde waarde om LPs in DSD-resolutie op te nemen? Zelfs al zou je een LP willen opnemen dan nog gaat het mij totaal boven mijn pet om dit te willen. “Vroeger” nam ik platen op op cassettes en dat klonk al goed (genoeg). Het idee om sowieso platen vast te leggen in een computer-bestand gaat aan het hele idee van platen afspelen voorbij. Ooit zat ik erover na te denken om mijn platen via mijn computer vast te leggen, maar ik ben daar van teruggekomen, omdat ik het nu eenmaal fijn vind om mijn platen gewoon op te zetten en te luisteren. Ja, na 15-20 minuten opstaan om de plaat om te draaien, en ja je kan niet even skippen als een track niet zo heel goed is, maar dat is analoog (om zo maar eens een synoniem te gebruiken) aan het medium. Zoals Q al schreef in zijn column: “Zodra de naald de plaat raakt en de muziek begint te spelen, dan ben je offline. Laat alles voor wat het is, op dat moment is er alleen de muziek”. Waarheid als een koe …. !!

• Beste MSH,
      Het interessante aan de mogelijkheid om DSD op te nemen is dat het DSD-formaat het meest de analoge golfvorm benadert (zie onze achtergrondstukken hierover).

Verder is het zo dat vinylmasters qua geluidskarakteristiek kunnen verschillen van digitale masters. Ik heb een LP van het album Direct van Tower Of Power en een CD van hetzelfde album, De LP klinkt veel beter. Ik heb dan ook een gedigitaliseerde versie van de LP op mijn NAS staan.

Voor het overige ben ik het geheel met collega Q (en daarmee met u) eens dat het draaien van platen een aangename ervaring is die vooral offline genoten dient te worden!

×