donderdag, maart 28, 2024
Home Review Sony WF-1000MX3 true wireless in-ears

Review Sony WF-1000MX3 true wireless in-ears

0

Voordelen

  • Noise Cancelling
  • Geluidskwaliteit
  • Draagcomfort

Nadelen

  • Niet de meest neutrale weergave
  • Laadstatus case

Prijs: € 249

Weergave
Comfort
Features
Prijs
Sony WF-1000MX3 true wireless in-ears met case

Inleiding

Inhoud

Draadloze hoofdtelefoons kennen we al jaren en inmiddels komen we ook steeds vaker draadloze in-ears tegen in het straatbeeld. Maar waar actieve noise cancelling in hoofdtelefoons al de normaalste zaak van de wereld is, beschikt slechts een handvol in-ears erover. Ons hart klopte dan ook een stuk sneller toen het pakketje met de nieuwste WF-1000MX3 draadloze in-ears van Sony op de redactie werd afgeleverd.

Op papier is de Sony WF-1000MX3 de meest up-to-date true wireless noise cancelling in-ear. Ze beschikken over Bluetooth 5.0 met ondersteuning voor de AAC-codec, de actieve noise cancelling maakt gebruik van twee microfoons per in-ear en ze spelen tussen de 4 en 8 uur op een acculading.

Uitpakken

In de verpakking vinden we behalve de twee in-ears ook een oplaadcase, uitgevoerd in zacht grijs met bronskleurige accenten, een USB C-laadkabel en een uitgebreide set oordopjes in verschillende maten en materialen.

Voor het eerste gebruik moeten de in-ears opgeladen worden. We openen de case en plaatsen de in-ears erin, dankzij een kleine magneet worden ze op hun plek vastgehouden. Met een geruststellende hoeveelheid kracht “floepen” de in-ears op de juiste plaats in de case. De lampjes beginnen rood op te lichten ten teken dat ze opgeladen worden. Tot zover een uitstekende eerste indruk.

De bouwkwaliteit is goed, Sony heeft mooie materialen gebruikt en, hoewel over smaak te twisten valt, ademt wat ons betreft de kleurstelling een zekere luxe uit.

Luisteren

Voor de zekerheid mogen de in-ears 1,5 uur in de case blijven zitten, zo zijn ze 100% opgeladen en klaar voor gebruik. Hebben wij ondertussen mooi de tijd om een verzameling muziek op de telefoon te laden.

Eenmaal opgeladen is het koppelen van de in-ears aan de telefoon kinderspel. Onze telefoon, een Oneplus 7 Pro, beschikt over NFC en BT 5.0, om de in-ears te koppelen hoeven we alleen maar de telefoon op de case te plaatsen. Koppelingsverzoek accepteren en ze zijn klaar voor gebruik. We raden u wel aan de Sony Headphones Connect app te installeren. Met deze app kunt u namelijk de instellingen van de WF-1000MX3 naar wens aanpassen. Zo stelt u bijvoorbeeld de noise cancelling af op uw activiteiten, waarover later meer.

Zoals gebruikelijk klinken de Sony WF-1000MX3 direct uit de verpakking in eerste instantie wat scherp en missen we definitie en diepgang in het geluid. Maar na een uur of 10 inspelen, en een keer opladen, komen de 6mm drivers goed los en kunnen we echt beginnen met luisteren.

Onze eerste indruk: wow. We vergeten bijna dat we luisteren naar een setje volledig draadloze in-ears. Deze Sony’s spelen met veel plezier, dankzij een iets aangedikt laag, alles wat we ze hebben gevoerd. We beginnen met wat golden oldies, zo swingt Steely Dan’s Hey Nineteen heerlijk onze oren in en zitten we bij de live uitvoering van Rockin’ In The Free World tussen het publiek voor het podium van Neil Young. Ook met de geremasterde versie van Sweet Child O’ Mine laten de Sony’s goed horen waar ze toe in staat zijn.

Niet de meest cleane of gebalanceerde weergave, maar wel met een grote portie lol, met flink wat joie de vivre zouden de Fransen zeggen.

Tijd voor wat moderner werk: de frontman van The Gaslight Anthem, Brian Fallon, mag aftrappen met zijn tweede soloplaat: Sleepwalkers. Ongemerkt zitten we na een minuut al met de voet mee te tappen en zingen we bijna luidkeels mee. Nog eentje dan, Trentemøller met Moan, mooi drukkend laag, een scherp randje waar het hoort en de effecten klinken verrassend ruimtelijk. We missen bij de Sony WF-1000MX3 wel iets in het hoog, hoewel niet echt storend komt het iets geknepen over. Gelukkig biedt de app voldoende mogelijkheden om middels een EQ de klank naar wens in te stellen. Als laatste de nieuwe TOOL, een prachtige opname en wat een dynamiek. Ze spelen het zonder problemen en met overtuiging af. Ruimtelijk, krachtig en met voldoende volume om een gehoorbeschadiging te veroorzaken als u niet voorzichtig bent met het volume.