De Sound
Inhoud
We hebben natuurlijk al aardig wat verklapt over de klank. Dat maakt deze luidspreker gewoon los. Op een of andere manier betrapt uw auteur zich zelfs erop keer op keer in zichzelf te gaan praten tijdens een luistersessie. “Pfff… wat een speaker… ongelooflijk” en dat soort dingen. Beetje gek en laten we hopen dat de medehuurders niet denken dat het een blijvend kwaaltje is… Maar ja: alles is gewoon on zijn plek gevallen met deze TAD Evolution 2. Is dat een toevallige, magische match? Hmmm… wij schatten in dat het een combinatie van factoren is:
- TAD maakt gewoon heel erg goede speakers
- Pass Labs maakt gewoon erg goede versterkers
- Deze twee maken óók nog het beste in elkaar los…
Maar de basis is – naar onze mening – dat de elektronica klopt. De metingen van de TAD verraden ook dat deze speaker niet alleen heel neutraal is afgesteld, maar dat ook de vervorming heel erg laag is. Zowel op 1 meter als op 3 meter (luisterplek) én on- en off-axis. Maar deze plaatjes kunt u zien in het volgende hoofdstuk.
Groot, gul en smooooth
Nu zet de Focal Sopra No1 al een niet beroerd stereobeeld neer. Sterker nog: de Sopra kan prachtig projecteren met échte diepte en breedte en hoogte. Dat is ook één van zijn krachten. En de kracht van een goede monitor speaker in het algemeen. Deze TAD laat echter de complete ruimte verdwijnen en vult die met muziek. Mede door het ronde en mooi doortekende laag. Het rolt allemaal heerlijk de ruimte in. En dat gaat ook nog met het grootste gemak.
Kort gezegd: de TAD Evolution 2 is een gulle Japanner. Een heerlijke vloerstaander die de muzikant een compleet podium biedt om op topniveau te presteren.
Wat uw auteur heel prettig vindt is dat deze speaker geen jus over alle muziek heen gooit. Het laag is weliswaar rond en gul, maar niet gekleurd of wollig. Sterker nog: het laat heel veel horen: het kan laag op laag op laag zetten zonder dat het vermoeiend of rommelig wordt. Dat is een kracht die eigenlijk alleen te horen is bij zeer goed afgestemde, actieve, gesloten systemen.
Nu we het toch over gelaagdheid hebben: we hebben zelden een luidspreker zo gemakkelijk en met zo veel inzicht horen spelen. Natuurlijk kunnen we een Raidho D5 of een Wilson Alexx V aanhalen. Maar dat zijn systemen van tonnen (letterlijk). En hoewel 14.250 Euro per paar heel veel geld is, is het niveau waarop deze Evolution 2 speelt stiekem hoger… al is dat altijd lastig te kwantificeren vinden we. Want ja… hoe schaal je een niveau in? Want niveau is afhankelijk van ongekend veel factoren, waaronder akoestiek, aansturing, bron… Het is een samenspel.
Killer
Wie echter een goede collectie elektronica heeft staan, zal heel snel merken dat deze TAD Evolution 2 een vrij gemakkelijke speaker is om aan te sturen. En dat het een speaker is met een opvallend goede balans. En een speaker met geen opvallende zwakke plekken. Iets wat ook in deze klasse nog voorkomt. Het is… hoe kunnen we dit vriendelijk zeggen… een concurrentie killer. We schatten in dat de ‘grote jongens’ het nog weleens lastig kunnen krijgen met deze nieuwkomer. Al hebben die wel veel meer marketingkracht én verkooppunten. Onbekend maakt onbemind… Helaas.
Aantrekkingskracht
Uw auteur schrijft de artikelen uit in ‘het tikhok’ zoals we de ruimte hebben gedoopt. Gewoon een werkkamer met drie werkplekken. In de werkkamer draait meestal een kleiner systeem of het streamingsysteem met de in-ceiling speakers. Prima voor onder het schrijven. Zo worden we niet afgeleid onder het werk. Nu is concentreren niet zo’n groot probleem voor uw auteur. En meestal kan hij zich wel bedwingen als er iets moois in de luisterruimte staat. Een kwestie van “Duty calls” zullen we maar zeggen. Echter met de TAD is het anders…
“Kan ik niet gewoon op de laptop werken?”… “Ah… nog één nummertje…”… “Tot de pauze moet kunnen…”. En zo komen de excuses… Het is een grappig effect wat deze speaker heeft. En dat geldt niet alleen voor uw auteur. De meeste bezoekers blijven plakken. “Kan je dit nog even draaien?… En daarna wellicht dit om even wat stemmen te horen…” En zo gaan er uren voorbij. Prachtig. Een mooi gebalanceerde set heeft dat effect op liefhebbers. zo blijkt maar weer.
Dit is een lyrische review Jaap, zijn deze de nieuwe referentie speakers?
De oranje Focals zag ik op Marktplaats staan vandaag, end of an era!
Ja. Dit is voor mij wel een volgende referentie. Geweldige speaker. Focals hebben ook ruim 6 jaar trouw dienst gedaan… Idd end of an era… Mooie tijden!
De Revels zijn daarmee ‘refentie-af’?
Dag Bart,
De Revel f226be blijft een referentie speaker in zijn prijsklasse en de m126be blijft mijn referentie. De Tad zit ook in een andere prijsklasse.
Vriendelijke groeten
Geoffrey Vanhouwaert
Dag Jaap
Tad review filmpje
De eerste muziek (piano met drums klinkt wel lekker)
Welke artiest / album is dit
M.v.g
Ben
Dat is speciale muziek voor film. Van Epidemic Sound. Moet ik opzoeken.
De de tad micro evolution monitor
schijnt ook erg goed te zijn met een waanzinnig laag.
volgens o.a de heren van Rhapsody
Is ook niet veel goedkoper als deze tads
Ook al eens gehoord ?
De geluidsbestanden heb ik gedownload.
TAD Evolution 2 NAD M23 Bob Dylan 48 kHz 32 bit float 48,062 MB.
Erg mooi geluid op mijn Q Acoustic Concept speakers. Er zijn wat storende geluidjes te horen op 2 verschillende installaties.
Via LS valt het wel mee, echter met de hoofdtelefoon valt het op, en als je het eenmaal gehoord hebt is het ook op meer plaatsen hoorbaar.
Zit dat in het bestand? Op 0:06 0:09 1:12 1:47 .. .. .. .
groet Toon
Ik ga het checken.
Ik hoor niet echt wat… wat zijn het voor geluidjes? Kan zijn dat je iets van de omgeving hoort… we nemen gewoon overdag op. Ik zie geen vervorming in de spectrale weergave.
Jaap
ik zal proberen het op te nemen, of als selectie uit de weergave van Audacity te ‘plukken’, kan ik het als bestand dan uploaden?
Kan ook van jullie omgeving zijn, maar dan hoor jij het ook op 0:06 en 0:09 enz. seconde.
Let op! het zijn erg zwakke geluiden.
Het is geen geluid van de gitarist (vinger langs de snaren) dat is goed te onderscheiden.
Het zijn sjirp-achtige geluiden die ik ook hoor op andere installaties met dit bestand.
groet Toon
Het zijn geluidjes die in de opname zitten. Ik denk dat het ‘nacht geluiden’ moeten voorstellen, zoals getsjirp van krekels. Als je dezelfde track opzoekt op Qobuz of Tidal, dan hoor je het prominenter.
Het kan ook zijn dat je de gitaarversterkers hoort, die maken ook dit soort geluiden als je heel dicht je oor erbij houdt, maar dat valt meestal weg. Ik denk dat het bewust toegevoegd is, daarvoor is het te opvallend.
Martijn
toegevoegd?
Nu ik dat weet moet ik constateren dat Ik te kritisch heb geluisterd.
Ik moet de muziek over me heen laten komen zonder te veel te letten op kleinigheden.
Dus niet via de hoofdtelefoon maar via mijn LS.
Mijn complimenten voor jullie opname techniek, zo helder zou het altijd moeten zijn.
groet Toon
Dank je wel Toon! We doen ons best. Fijn te horen dat je het waardeert.
Ik zie de mutec ook nog in de opstelling staan. Ik neem aan dat die nog het klokwerk doet met de uc1 als masterclock. Of nog de ref 10.
De Mutec stuurt zowel de Pasithea als de UC1 aan. Ik moet nog meer experimenteren met de UC1 om te kijken of het écht nodig is met de Grimm…