Review Yamaha Vinyl 500 – Meer dan analoog genot

• Gevoelig voor oppervlaktetrillingen
  • Geen automatische afslag

Prijs: € 649

Functionaliteit
Geluidskwaliteit
Prijs-Prestatie

De langspeelplaat is weer helemaal terug van weggeweest. Naast de doorgewinterde muziekliefhebber valt vooral de jongere generatie massaal voor het zwarte vinyl. Yamaha komt deze groep tegemoet met haar betaalbare Yamaha MusicCast Vinyl 500 draaitafel, maar hoe is het gesteld met de kwaliteit? Voor Alpha Audio het moment om een stapeltje zwart nostalgie van zolder te halen en het met gespitste oren voor u te onderzoeken.

Yamaha scoort al vele jaren hoge ogen als het gaat om betaalbare hifi producten met een hoge functionaliteit en een uitstekende geluidskwaliteit. Yamaha pakt het als een van de weinige fabrikanten in muziekland ‘anders’ aan. Een goed voorbeeld is het Yamaha MusicCast systeem. Er is niet zomaar een dertien in een dozijn multiroom systeem, maar is een inventief systeem dat zijn gelijke nog niet heeft ontmoet. Yamaha gaat met MusicCast namelijk een flink stuk verder dan het integreren van enkel streaming of multiroom technologie in een hifi receiver.

Als enige muziekfabrikant ter wereld implementeert Yamaha het MusicCast systeem in zo ongeveer haar complete muzikale leveringsprogramma, waaronder in haar kwalitatief hoogwaardige muziekinstrumenten. Deze verregaande integratie is niet slechts een marketing-fact, maar een waardevol stukje aan extra functionaliteit om muziekliefhebbers nog meer muziekliefhebber te kunnen laten zijn. De muziekliefhebber staat bij Yamaha dus vol in de spotlights. Dit zien we al enige tijd bij deze fabrikant en hierom hebben we zoveel waardering voor dit merk.

Een vreemde eend

De Yamaha Vinyl 500 is een draaitafel die veel meer kan dan slechts het aftasten van een analoog-zwarte schijf. In tegenstelling tot populaire draaitafels in dezelfde prijsklasse heeft deze Yamaha een paar interessante features die sommige doelgroepen zal aanspreken. Maar wie behoren tot de doelgroep van deze Vinyl 500?

Wij zien deze platenspeler vooral interessant voor die groep muziekliefhebbers die vooral genieten van muziek via de smartphone. En deze specifieke groep, van vaak jongere muziekliefhebbers, ontdekt ook steeds vaker het vinyl dat voor een paar Euro per album bij de plaatselijke platenspeciaalzaak is te verkrijgen. Logisch, want de zoektocht naar muziek op vinyl zorgt voor zoveel meer aan beleving dan het streamen vanaf het internet. Gezellig samen door het ruime aanbod in de bakken struinen en vervolgens samen op de bank genieten van de nieuwe aankoop onder het genot van een lekker pilsje of een glas alcoholisch druivensap. Het verheffen van muziek tot een manier van lifestyle; dit is toch waar het ons muziekliefhebbers uiteindelijk om gaat?

Omdat de telefoon vandaag de dag als het middelpunt van de muzikale beleving gezien mag worden, heeft Yamaha de Vinyl 500 voorzien van verschillende technieken zodat de gebruiker nog steeds via de vertrouwde telefoon muziek laten spelen, maar met het zelfde gemak digitale muziek-streams naar de MusicCast platenspeler kan sturen. Hiermee is de Yamaha Vinyl 500 een buitenbeentje in zijn klasse. Een beetje een ‘oddball’ zoals de Amerikanen dit toepasselijk benoemen. Toevallig hebben we bij Alpha-Audio een zwak voor eigenzinnige ‘oddballs’. Zeker als we hiermee het op een goede manier bedoelen. En o, wat spreekt deze eigenzinnige Vinyl 500 ons aan.

Ondanks deze Yamaha platenspeler een vreemd en niet-alledaags product betreft, is het wel een product dat door Yamaha is bedoeld voor alledaags gebruik met, bovendien, een optimaal gebruiksgemak. En dit is precies waar het Yamaha ingenieurs-departement met deze Vinyl 500 de spijker recht op zijn kop slaat. We hebben geen idee hoe de knappe koppen tot dit briljante concept zijn komen, maar wij verwachten dat ze tijdens de 16-urige werkdagen nauwlettend de marktontwikkelingen volgen en vervolgens ergens in de late uurtjes in een obscure karaokebar onder het genot van een paar flesjes lauwwarme sake zo lam als een krekel een ingenieuze ingeving hebben gekregen. Briljant. Hulde aan de technici van Yamaha!

Winkels met Yamaha

Hooikade 13
2627 Delft, Zuid Holland, NL