De sound
Inhoud
Het blijft ons verbazen dat de verschillen tussen power-cables zo groot zijn. Bij een analoge interlink snapt iedereen wel dat er verschillen hoorbaar zullen zijn. Immers: er gaat een audiosignaal overheen. Maar bij een power-cable…?
Besef echter dat het afspelen van muziek niets meer of minder is dan het moduleren van energie. De energie die de versterker uiteindelijk naar de speaker stuurt. Die energie komt érgens vandaan… En als de versterker ‘aan het lichtnet trekt’ moet het wel zonder restricties kunnen gebeuren. Zowel bij micro als macro-dynamiek. We gaan hier nog wel wat meer proeven in doen. Dus wees gerust… meer onderzoek volgt.
Imaging
Wat vooral opvalt – en wat ook in de samples hoorbaar is – is dat het stereobeeld verandert. Wat u mooi vindt, laten we aan u. In de video komen drie kabels voorbij: een standaard dropveter, de Yeti standaardkabel en de Yeti Reference. Van dropveter naar Reference wordt het stereobeeld steeds groter. Het enige wat in de video niet héél goed hoorbaar is, is dat de focussering strak blijft. Die wordt ook meer 3D… stemmen krijgen ruimte, lucht.
En dat is één van de eigenschappen van high-end. Lucht brengen in de muziek. Het beeld dat zich steeds meer opent en de ambiance van de ruimte die bijna tastbaar wordt. Dat is vooral heel prettig en belangrijk bij akoestisch werk waarbij een instrument meer is dan de noten die het speelt. Een instrument – gitaar – piano – etc – laat heel veel harmonischen horen. En ook die kunnen weer meer ademen en naklinken op een goed hifisysteem.
De Yeti Reference laat dat meer horen dan de standaardkabel. Die al niet beroerd is op dat vlak trouwens. Maar goed: de samples spreken voor zich… Probeer het maar blind…
Kick en timing
Goed: imaging is duidelijk. De Reference speelt groter en laat meer akoestiek horen.
Op gebied van klankkleur, dynamiek en timing vindt uw auteur het lastiger, omdat het veel subtieler is. Het verschil tussen de standaard dropveter en Yeti’s is eenvoudig: er is meer rust en strakheid bij de Yeti’s. Vooral in het laag. Maar ook de korrel in het midden en hooggebied verdwijnt. Typisch iets wat een goede power-cable kan doen.
Maar een groot verschil in timing en of klankkleur tussen de Yeti Reference en standaard is er niet, vindt uw auteur. De Reference lijkt iets lichtvoetiger en luchtiger dan de standaardkabel. Maar het is subtiel in onze set-up. Wellicht pakt het anders uit in andere systemen. We zijn echter wel blij, want het betekent óók dat beide kabels niet kleuren. En aangezien uw auteur absolute neutraliteit nastreeft, is dit wel een positief punt.
De stemmen in vocaal werk lijken iets meer naar voren te komen bij de Reference, dus wellicht is het middengebied een tikkie prominenter. Lastig te zeggen, omdat het vooral een imaging dingetje is. Daarbij zijn het echt subtiliteiten. Maar eerlijk gezegd wel reproduceerbaar. En bij elke track gelijk.
Wat we héél erg prettig vinden aan de Yeti Reference is dat het niet de balans uit de set haalt. Het is – in ons geval – écht een ‘drop in replacement’. Geen gekke dingen. Geen onbalans. Geen geschuif met speakers om weer te kunnen luisteren. En zo moet het eigenlijk ook zijn. Want een kabel die de complete balans ‘vernacheld’… dat kan natuurlijk niet!
https://audiophilereview.com/cables/can-power-cords-have-an-effect-on-an-audio-systems-sound/
Een citaat uit het artikel:
“Another fact regarding power cords is that, behind the wall, there are 10’s of feet (sometimes more) of household wiring to the breaker box. If people think beefing up the last 10% of 60 foot run is going to make a difference, they will be sadly mistaken. Therefore, spending more than $100 on a power cord is usually a waste of money.”
Daar ben ik het niet mee eens. Hier spelen andere zeken een rol. We hebben daar al heel vaak over geschreven, dus herhalen lijkt me niet nodig.
Mooi stukje. Lijkt me ook een prima kabel en power cords maken zeker verschil in een setup. Ik heb alles van Audioquest en dat laat ik ook lekker zo. Alles van het zelfde merk is voor mij toch het fijnst. (Zal wel tussen de “oren” zitten).
Ik gun iedereen zijn hobby ,maar een netsnoer van meer dan € 1000?
Werkelijk van de zotte.
Ik geloof in het belang van goede bekabeling hoor maar kom op.
Er word veel geld verdiend aan deze flauwekul.
Ik kan dit niet meer serieus nemen.
Ik ben waarschijnlijk niet ‘audiofiel’ genoeg voor deze site.
Ik wens jullie het allerbeste.
Een niet ‘ audiofiele’ muziekliefhebber.
Beste Kees,
We testen toch bijzonder veel producten in de betaalbaardere klasses? We hebben vrij recent nog een interlinktest gedaan met betaalbare interlinks. En we gaan nu een grote test doen van parallelfilters in allerhande prijsklassen. Kortom; Alpha Audio biedt voor iedereen wel iets hoor. En dat houdt ook in dat we spullen in het hogere segment testen voor de liefhebbers die dat puntje op de ‘i’ zoeken.
Het is echt wat de gek er voor geeft.
Uit het artikel kan ik niet opmaken wat de wetenschappelijk verklaring is waarom de kabels beter zouden klinken dan een gewone kabel. De tester schijnt het te horen.
Dag Jaap,
Aandachtig geluisterd met de koptelefoon naar de Flac samples.
Vooral bij Anathema is het verschil in imaging, 3D, ruimtelijkheid, lucht… goed te horen in het voordeel van de Yeti Reference power kabel.
Ik bevestig ook jouw andere conclusies.
Als vergelijkingsmethode laat ik steeds hetzelfde fragment van 1 nummer meerdere malen afspelen voor de 3 soorten kabels. Op die manier komen de verschillen beter te voorschijn.
Bedankt voor de interessante test.
Vriendelijke groeten
Bart
Dag Bart,
Dank je wel voor de reactie. En goed te horen dat je óók de verschillen waarneemt die wij hier horen. Daar zijn de samples voor!