donderdag, maart 28, 2024
Home T+A Power plant en Music Player

T+A Power plant en Music Player

0

T+A draait alweer dertig jaar mee in de hifi-wereld. Conservatief zijn ze echter allerminst. En dat laat hun nieuwe E-serie met de opvallende, technisch vooruitstrevende Music Player en Power Plant goed zien. Of beter gezegd: horen en voelen.

Het duo: de music player bevalt uiteindelijk beter dan de Power Plant.

U zult het ongetwijfeld gemerkt hebben dat de computerwereld inmiddels zweert bij streaming audio. Zij verklaren menig audiofiel voor gek, omdat hij keer op keer een cd-tje in een lade legt en op play drukt. ?Dat kan ook met één muisklik!?, lachten ze. ?En je kunt ook gemakkelijk leuke playlists maken en kiezen uit duizenden nummers die ook nog eens automatisch voor je worden geordend!?

Geen schijfjes meer

Maar, zult u tegenwerpen, muziek vanaf een computer klinkt een stuk minder goed. Ja en nee. Laten we eerst een kort uitleggen wat streaming audio precies inhoudt. Het streamen van muziek wil niets meer zeggen dan dat u de digitale informatie vanaf een hardeschijf of het internet haalt. U transporteert ? streamt ? deze gegevensstroom vanaf de hardeschijf naar een zogenoemde streamingdecoder (een soort d/a-converter). Deze zet de data om naar een analoog signaal, zodat u het kunt versterken en beluisteren.
U zult gelezen hebben dat er geen cd-speler meer in de keten zit: deze is vervangen door een hardeschijf. Ook een draaiend onderdeel, maar wel een die absoluut geen fouten maakt! U hoeft maar één keer uw cd?s op deze (UPnP) hardeschijf te kopiëren (zie het verhaal van de Linn Klimax DS over hoe u dit het beste kunt doen). Daarna stuurt de hardeschijf als u een nummer hebt geselecteerd de data met een CAT5 LANkabel naar de streaming-decoder. In dit geval de T+A Music Player. Deze Music Player kan overigens veel meer dan alleen maar een muziekstroom decodereren, maar daarover straks meer. Het voordeel van een LAN-systeem is dat deze geen verliezen kent tot een lengte van 100 meter. Over jitter of gegevensverliezen hoeft u zich dus geen zorgen meer te maken: een verademing voor de audiofiel!

Vaak is een digitale muziekstroom in mp3-formaat, maar daarvan gaan de haren van een serieuze luisteraar overeind staan. En terecht. Het is gelukkig ook prima mogelijk om ongecomprimeerde muziek te streamen. Flac, wav of bijvoorbeeld lossless wma. Dat zijn alle drie lossless audioformaten die dus niet de kwaliteit van uw muziekstroom aantasten. In het verhaal over de Linn

De Music Player: mooi afgewerkt en het speelt echt nagenoeg alles.

Klimax DS kunt u lezen hoe u het beste cd’s kunt kopiëren naar de harde schijf.

Alleskunnertje
T+A staat voor Theory and Application; een zeer veelbelovende naam waar u flink wat van mag verwachten. T+A?s antwoord op deze naam is onder meer de Music Player. Een moderne ?alles-in-één? speler. Nu is een ?alles-in-één?-oplossing niets nieuws; de combinatie van T+A echter wel. De Music Player draagt namelijk een cd-speler, een streaming decoder, een FM-tuner, een dac een iPod-connector, sata- en LAN-connectiviteit (inclusief draadloos LAN) in zich. En dat is behoorlijk wat functionaliteit voor één component!
Nu maakten wij ons een beetje zorgen om de hifi-technische kwaliteiten bij de Music Player, omdat we niet veel goede ervaringen hebben met alles-in-één oplossingen. Er moeten toch te vaak concessies worden gedaan op gebied van beeld of muzikaliteit. Het blijkt echter al snel dat T+A goed heeft nagedacht over het ontwerp van de speler. Alles is keurig afgeschermd en apart gevoed door een degelijke, goed gebufferde, stabiele voeding. Een blik onder de kap laat bijvoorbeeld zien dat de d/a-converter apart van de streaming decoder is gevoed. Net als de draadloze netwerkkaart; een verstandige keuze, want deze kunnen elkaar behoorlijk in de weg zitten. Wij adviseren overigens de Music Player met een CAT5-kabel aan te sluiten en niet het draadloze netwerk te gebruiken om te streamen. Een draadloos netwerk is nu vaak nog niet 100 procent stabiel.

Bijzondere opbouw

Het tweede product dat we hebben beluisterd is de Power Plant. In de behuizing van deze geïntegreerde versterker schuilen eigenlijk twee versterkertechnieken: een klasse B voorversterkergedeelte dat we kennen uit de R-serie en een Pulse Width Modulation (pwm, of klasse-D) eindversterker die op hun beurt weer een stel snelle mosfets aansturen. T+A meldt overigens dat het niet de

De Power Plant van T+A. De versterker heeft een bijzonder hybride PWM-circuit.

module van B&O is. De klasse-D module is een eigen ontwerp dat rond een AD829 op-amp. En die hebben we bij Alpha-Audio ook nog nooit gehoord! We zijn benieuwd.
Het uiterlijk van de versterker is keurig. Geen overdaad aan knopjes, maar één volumeknop (intern hebben we een prachtige ALPS gezien)  en een serie input-select drukknopjes (vijf stuks). Ook is het mogelijk met één druk op de knop alles te muten en de balans, bas en treble te regelen. Opvallend genoeg heeft deze T+A ook een hoofdtelefoonuitgang. Die zien we niet vaak meer.
Aan de achterzijde zien we twee stevige luidsprekerterminals en een serie vergulde in- en uitgangen die corresponderen met de druktoetsen op de voorzijde. Ook vinden we een RS232 datapoort en een E-link ingang om het apparaat te koppelen aan andere T+A componenten. Een mooi detail is dat T+A de fase heeft aangegeven bij de aansluiting van het netsnoer. Daar zijn we altijd erg blij mee.

Lekker deuntje
De T+A-set hebben we gecombineerd met een set Wilson Benesh Square Two luidsprekers en Nordost-Flat-cable. De netbekabeling komt van Audioquest.
Normaal gesproken loop je even naar de cd-kast om een lekker plaatje te zoeken. Nu niet! Ditmaal hebben we een Nokia N800 internet tablet om een keuze te maken uit de uitgebreide muziekbibliotheek die op de uPnP-hardeschijf is opgeslagen. De Nokia maakt namelijk draadloos contact met het netwerk en krijgt zo toegang tot de muziekserver. Daarop staat een index opgeslagen van alle muziek. Deze lijs verschijnt op het scherm van de Nokia. Handig!
Als we een keuze hebben gemaakt voor Saltwater van Chicane, hoeven we slechts met het pennetje op het scherm te tikken om het nummer te starten. De software op de uPnP-hardeschijf stuurt het FLAC-bestand (lossless gecomprimeerde audio) naar de Music Player die het geheel decodeert en naar de Power Plant stuurt. Daar gaat het signaal door de ?hybride? pwm-versterker richting de Wilson Benesh-luidsprekers die het weer omzetten in hoorbare trillingen. Lang leve de techniek!
Het eerste wat opvalt, is de openheid en de enorme transparantie. De set zet Chicane?s Saltwater uiterst precies neer. De diverse lagen zijn goed te volgen; elke tik op de high-hat en elke kick op de basdrum is te volgen zonder dat de melodielijn in de knel komt. Ook de ruimtelijkheid komt goed uit de verf; iets wat belangrijk is bij dit nummer. Zelfs bij de drukkere passages verliest de set geen controle. Overigens missen we wel wat fundament. De

De Music Player kan ook gewoon cd's afspelen.
De Music Player kan ook gewoon cd’s afspelen.

bassdrum gaat diep, maar mist wel wat kracht en body.
En die warmte komt ook bij Diana Krall niet echt lekker uit de verf. En niet alleen in het diepste laag, maar ook in het middengebied is de T+A wat bescheiden als het gaat om mildheid en warmte. Niet dat het echt storend is, maar het kan bij langere luistersessies wel wat vermoeiend zijn, aangezien daardoor het midden- en hooggebied wat prominent aanwezig is. De Nordost-kabel heeft hier naar ons idee ook een vinger in de pap: Nordost staat niet bekend als een warme kabel. Hiermee is dus nog wel wat fijn te stellen.
Het is tijd voor de piano van Ludovico Einaudi. We kiezen de cd ?Le onde? en vervolgens tikken we het titelnummer aan op de Nokia. Wat blijft de bediening toch heerlijk! Geen gewandel naar de cd-kast of gezoek tussen de cd?s. Gewoon een map aantikken en een nummer selecteren. Overigens is het ook mogelijk in één keer een cd af te spelen, of afspeellijsten samen te stellen. Zo kunt u gemakkelijk een lijst selecteren voor feesten, diners, kerst, Sinterklaas, et cetera. Maar we dwalen af.
Zoals vele kritische luisteraars zullen beamen, is het bijzonder lastig een pianostuk goed te reproduceren. De T+A laat hier goed zijn kracht en zijn (kleine) zwakte horen. De detailreproductie is erg indrukwekkend, net als de precieze plaatsing van de handen binnen het geluidsbeeld. Ook is de nagalm van de pianosnaren goed te horen en dat maakt het luisteren naar dit stuk een waar genot. Jammer genoeg missen we hier ook wat body en kracht in het laaggebied. Dat maakt het licht vermoeiend om de hele cd af te luisteren.

De T+A Music Player en Power Plant zijn innovatieve, interessante producten met enkele duidelijke krachten. Zo is de Music Player een bijzonder product door zijn uitgebreide functionaliteit. Er is eigenlijk niets dat de Music Player niet kan afspelen, afgezien van dvd en BluRay. Op muzikaal vlak is detailreproductie indrukwekkend, alsmede de precieze beeldvorming en onuitputtelijke kracht en controle. Jammer genoeg mist de T+A-set wat warmte in het laag- en middengebied, waardoor kabel- en luidsprekerkeuze bijzonder nauw luistert. Zoekt u een set die uitermate precies te werk gaat en een prachtig geluidsbeeld neerzet? Dan moet u de T+A zeker niet aan u voorbij laten gaan.