Home Van Medevoort PFM2 lichtnetfilter

Van Medevoort PFM2 lichtnetfilter

0

Stekker erin en klaar is Kees. Natuurlijk werkt een hifi-set op een regulier stopcontact, maar het kan ook anders. Met een PFM2 lichtnetfilter van Van Medevoort bijvoorbeeld.

De PFM2 heeft twee delen: analoog en digitaal.
De PFM2 heeft twee delen: analoog en digitaal.

Veel mensen beweren terecht dat hun set beter klinkt na middernacht. Dit komt doordat rond die tijd de meeste computers en lichten uitgeschakeld zijn; er is minder storing op het lichtnet. Stroom die de centrale verlaat, is vrijwel vrij van storing. Als u daar een set op aan zou sluiten, zou het maximale uit een versterker, cd-speler, da-converter, enzovoorts gehaald worden. Overdag vervuilen echter diverse factoren de stroom waar wij goud voor betalen: zware industrie, dimmers, computers, tv’s verstoren het lichtnet enorm. Het is dan ook niet vreemd dat een hifiset niet optimaal presteert als het zonder filter aangesloten wordt op het lichtnet . Kleine details, diepte en rust verdwijnen door de storing van geschakelde voedingen in digitale apparatuur en dimmers. Wat kan eraan gedaan worden? Simpel: plaats een lichtnetfilter tussen het stopcontact en de hifiset.

Rust
Al die storing lijkt niet zo veel impact te hebben als dat beweerd wordt in de hifi bladen…totdat de PFM2  lichtnetfilter aan het werk wordt gezet. Onmiddellijk is er een rust in het stereobeeld te herkennen dat voorheen zeker niet aanwijsbaar was. De stem van Beth Gibbons, zangeres van Portishead, wordt prachtig tussen de luidsprekers geprojecteerd. Geen licht gedans meer dat voorheen als enigszins onrustig werd ervaren. Bijgeluiden of achtergrondstoring zijn vaak niet te direct aan te wijzen door de rest van de muziek. Het zorgt echter wel voor vermoeidheid op lange termijn. Daarnaast zijn zachte passages door deze storing voorzien van minder detail én niet onbelangrijk: diepte. De term ‘black background’ uit de Britse bladen betekent dat een set in staat is zonder enige bijgeluiden de muziek van de bron te reproduceren. Een lichtnetfilter kan erg veel doen aan het verwijderen van deze onprettige storing. Het zorgt voor meer rust en detail in de zachte passages, waardoor de kern van de muziek meer tot zijn recht komt.
De PFM2 zorgt voor een onmiddellijk aanwijsbaar verschil in het prachtige stuk van Romeo and Julliet. Dit enorm dynamische stuk van Prokoviev herbergt zeer geraffineerde stukken die veel eisen van de hifiset. Dance of the Knights is daar een goed voorbeeld van. Dit stuk heeft zowel zeer bombastische als gevoelige passages. De rust in de zachte passages is door de PFM2 van een heel andere orde. En de ervaring van spanning is waar je als luisteraar toch naar op zoek bent.

Meer detail
Detail, definitie, emotie: muzikaliteit. Daar gaat het om bij een goede hifiset. De PFM2 haalt meer uit een hifiset dan in eerste instantie verwacht zou worden. Met name bij de zachte passages is het detail meer aanwezig dan zonder gebruik te maken van de filter. Galm blijft langer hoorbaar, hihats klinken natuurlijker, de basdefinitie is strakker, et cetera.
Delerium is een ideale band om detail in rustige passages mee te meten. De cd’s Poem en karma zijn vrij rustig en bezitten een flinke hoeveelheid detail in rustige passages. Het verschil na aansluiting van de PFM2 lijkt in eerste instantie niet revolutionair, tenminste op gebied van detailreproductie. Bij nummer 3: Daylight, laat de PFM2 zijn kracht horen: galm is beter hoorbaar en sterven minder snel weg. Daarnaast komt de emotie in de stem beter uit de verf. Het geheel klopt gewoon beter, het nummer raakt de bekende gevoelige snaar meer dan anders. En dat is goud waard.

Ruimtelijkheid
Het neerzetten van een ruimtelijk beeld kan als de grote kracht van de PFM2 gezien worden. De muziek komt  meer los van de speakers, waardoor een luchtiger, natuurlijker stereobeeld ontstaat. Dit heeft uiteraard grote gevolgen voor de beleving van muziek. Bij rock lijkt het niet de  impact te hebben als bij andere genres als elektronische muziek. Bij dit genre is de impact naar mijn idee het grootst. Met name housemuziek heeft veel baat bij de extra ruimtelijkheid die de PFM2 uit de   apparatuur weet te halen. Sasha’s Global Underground 9 klinkt zeer open en ruimtelijk. De special effects die Sasha gebruikt komen zo goed als perfect over: de diepte in het stereobeeld is bijna beangstigend. De voorwaartse projectie haalt de uiterste puntjes van de kamer. De combinatie van de diepte en de voorwaartse projectie zorgt voor een complete omhulling door het geluid. Voor het eerst is met de gebruikte stereo hifiset een waar 3-dimensionaal beeld gehaald.
Bij andere genres zorgt de PFM2 voor een natuurlijke luchtigheid. Dido’s No Angel mag dan enorm bewerkt zijn in de studio, het klinkt wel heerlijk ruimtelijk. Sting’s Shape of my heart vult de kamer met akoestische klanken die bijna doen vermoeden dat Sting daadwerkelijk in de kamer staat te spelen. Dit is hifi: realistisch, ruimtelijk en natuurlijk.

Conclusie
De PFM2 is geen opwaardering; het haalt simpelweg het maximale uit je set. Zie het als voeding voor topsporters. Als zij niet goed eten, kunnen ze niet maximaal presteren. Het is te concluderen dat we al die tijd naar betere apparatuur hebben gezocht, terwijl we niet eens kritisch naar de huidige set hebben gekeken. Voordat er dus naar dure apparatuur wordt gekeken, is het wellicht nuttig dat er eens goed naar de eigen set wordt geluisterd met behulp van ‘schone’ stroom. Stroom gefilterd door de PFM2 van Van Medevoort.

×