Home Van Medevoort SC-QS interlinks

Van Medevoort SC-QS interlinks

0

Van Medevoort gelooft in zilver. Dat wordt overduidelijk als u de producten uit Maarssen open schroeft. In alle componenten van Van Medevoort vindt u het hoogwaardige silver wire. Ook deze interlinks van Van Medevoort zijn opgebouwd uit dit zilver. Bij de externe verbindingen – lees: internlinks, voedingskabels en luidsprekerkabel – is echter gekozen voor een fusie van OFC koper en zilver. Door een elektrolytisch proces wordt het zilver op het koper aangebracht. Dit proces wordt al bij de SC2S toegepast. Bij deze reference-kabel is hetzelfde gedaan, maar meer zorg…en dat is te horen.

De QS heeft zeer goede bullet plugs die prima om de cinch-ingangen klemmen.

De van Medevoort SC QS kabels zijn heerlijk mild, rustig en strak. Ze beschikken overduidelijk over een enorme bandbreedte wat de kabels makkelijk inpasbaar maakt in geavanceerde hifisets. Niet zo vreemd als u bedenkt dat deze kabel voor de Q-serie van Van Medevoort is bedoeld.
Op gebied van detaillering staan de kabels in het midden van het marktsegment. Ze zijn niet beter dan de concurrenten, maar staan ook zeker niet aan de onderkant van het lijstje. Met het grootste gemak worden de microdetails van de dac aan de voorversterker doorgegeven en van de voorversterker weer aan de Alpha 10-power. Anderhalve meter QS kabel en zo goed als geen verlies te horen!

Het hoog
De QS kabel van Van Medevoort doet mild aan. Geen scherpe randjes in het hoog. Gewoon een lekker fris hoog dat zorgt voor een mooie luchtige stemreproductie. Door het milde, maar frisse hoog, is een lange luistersessie geen enkel probleem. Ook het draaien op hoog volume wordt met behulp van de SC QS een lust voor de oren. Als Molokko wat harder gedraaid wordt, valt onmiddellijk op dat de scherpte achterwege blijft, zelfs in het zeer hoge spectrum. De hihats in Molokko’s ‘Forever More’ blijven mild, maar zijn zeer goed te onderscheiden. En dat is bij de Viper een ander verhaal. Deze kabel kan de neiging krijgen scherp aan te doen als het volume flink opgehoogd wordt.

Het midden
Het middengebied van deze kabel is heerlijk rond. Geen scherpe randjes, zelfs niet bij het afspelen van rockmuziek. Muse’s Absolution klinkt heerlijk energiek en heeft flink wat ‘drive’. De gitaren klinken zeer natuurgetrouw en de distortion blijft ten alle tijden heerlijk rauw klinken en vervalt niet in een gerommel als de drukte in de muziek toeneemt.
Naast dit alles valt op dat de karakteristieken van Matt’s stem goed zijn te horen door de SC QS. Wat opvalt bij de QS-kabel is dat het midden naadloos aansluit bij het hoog en het laag. Dit maakt dat de kabel zeer compleet aandoet. Dit is een heel ander verhaal bij de 4S die qua bandbreedte duidelijk de QS zijn meerdere moet noemen op dit gebied.

Het laag

Let goed op de kabelrichting die Van Medevoort aangeeft. Het is goed hoorbaar als ze verkeerd gemonteerd zijn.

Dit is een zeer krachtig gedeelte van de QS-kabel. Het laag is ongelooflijk strak en gecontroleerd. Ook hier steekt de QS met kop en schouders boven zijn kleine broertje, de 4s, uit. De Infinity’s hebben nog wel eens de neiging om ‘uit te glijden’ in het laag. Nu kan dit afgeschoven worden op een te zwakke versterker, maar dat kan met de 10p van Arcam niet gezegd worden. Met de MIT was de bovenstaande zwakte van de Infinity omiddellijk merkbaar bij cd’s als ‘Beautiful Freak’ van Eels. De QS houdt alles echter zonder problemen in het gareel. Prachtig strak, mooie definitie en genoeg kracht.

Beeld
Ook hier toont de QS zijn natuurgetrouwe karakter. De focus is prima en stemmen worden prachtig geplaatst. Zowel in de breedte als in de hoogte. In de diepte kan de QS in vergelijking met een Viper of MIT klein lijken. Schijn kan echter bedriegen. De concurrenten passen vaak een truukje toe waardoor het beeld groter lijkt dan dat het is. Dit truukje zorgt echter voor een alineair frequentieverloop en dat is goed te horen bij natuurlijke instrumenten, omdat het hoog los van het midden lijkt te staan. Er lijkt dus sprake te zijn van een klein ‘gaatje’ in de kabel als u hem vergelijkt met een QS. Speelt u dus veel klassiek, akoestische muziek of liveconcerten, dan zult u verbaasd zijn als u een QS aansluit. De QS plaatst het ‘podium’ keurig in perspectief Het beeld strekt mooi buiten de luidsprekers en wordt kamerbreed geprojecteerd.

De SC QS-75 past precies binnen de filosofie van Van Medevoort. De kabel is goed inpasbaar in vele hifisets, omdat er zo goed als geen kleuring aanwezig is. Daarnaast beschikt de kabel over een enorme bandbreedte en dat kan natuurlijk alleen maar als een groot voordeel beschouwd worden. Houdt u van een rustig, mild, gedefinieerd hoog, een gedetailleerd middengebied en een ongelooflijk strak laag dan past deze natuurlijk klinkende kabel die muziek binnen perspectief plaatst bij u.